...تا أوابی حفیظ

...تا أوابی حفیظ

ترتیب زمانی نوشته ها را از بایگانی ماهانه بیابید
......................................................................
آن که او به غمت دل بندد چون من کیست؟

ناز تو یا ... بیش از این بهر چیست؟

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب

یک انسان مصمم...

سه شنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۳، ۰۹:۰۸ ب.ظ

هو الکافی

یک انسان مصمم گروهی را به حرکت در می آورد و گروهی خروشان جهانی را تکان خواهد داد.

احتمالا دهه شصتی ها خوب یادشونه که این جمله، شعار جناب لینچان در جنگجویان کوهستان بود.

ظرف یکسال اخیر بنا به حس نوستالژی که دارم فیلم های روزی روزگاری، تفنگ سرپر، جنگجویان کوهستان و خانواده دکتر ارنست را دانلود و به تماشای مجدد آن ها نشستم، آی حسی به من میدن امثال این ها که برترین فیلم های هالیوودی نمیدن ( ظرف دوسال اخیر فقط و فقط گراویتی را از سینمای اونور آب تماشا کرده ام که نقد مختصری را در مورد آن در "دنیای این روزای من5" آورده ام)

جالبه کاربرد مراتبی از جمله لینچانِ دوست داشتنی را در همه فیلم های مذکور میشه دید که اینجا توضیحی نمیدهم. اساسا شکل گیری و تداوم هر انقلاب یا تشکلی صرفنظر از بحق یا باطل بودن آن (یا چیزی میانه این دو) در گرو  وجود یک یا چند انسان مصمم هست. انسان هایی که فهمیده اند إن الحیاة عقیدة و جهاد1 می توانند منشاء آثار اجتماعی فراگیری شوند که از جمله آن ها می تواند درگیر کردن نیمی از جهان در جنگ جهانی توسط هیتلر و... باشد و یا انقلابی که  از نتایج آن رهانیدن مردم از یوغ استعمار و ذلتی ست که در آن سگ آمریکایی تا قبل اون انقلاب بر سرباز یک ملت شرف داشته است .

نگاهی کردم دیدم اخوان المسلمین در مصر، حزب الله در لبنان،  مجاهدان سابق افغانی به فرماندهی احمد شاه مسعود، شاید حتی داعش، گروهک عبدالمالک ریگی و هر نهضت یا تشکلی با رویکرد جهادی را اعم از خیر و شر بودن همین مهم تشکیل می دهد، وجود انسانی مصمم.  این ها مثالی از تحرکات واداشته توسط انسانی مصمم هستند. همچنین است انقلاب اسلامی ایران که خمینی کبیر گروهی از نخبگان دینی و سیاسی جامعه را به حرکت در آورد و این ها محرک گروه های بزرگتری از مردم بودند تا اینکه سرتاسر ایران زمین را انقلابیونی فرا گرفت که رژیم پهلوی را با آن همه قدرت نظامی داخل و حمایت خارجی سرنگون کرد. مسئله اینست.

1: جمله ای از سیدالشهدا علیه السلام

  • ۹۳/۱۱/۲۱
  • سیدمحسن