...تا أوابی حفیظ

...تا أوابی حفیظ

ترتیب زمانی نوشته ها را از بایگانی ماهانه بیابید
......................................................................
آن که او به غمت دل بندد چون من کیست؟

ناز تو یا ... بیش از این بهر چیست؟

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب

کلام خدا

جمعه, ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ۰۴:۴۴ ق.ظ
نزدیک امتحان ترم ششم تفسیر مطالبی را با عنوان "درباره استاد شایق" نوشتم. دوباره ترم جدید و دوباره شب های مطالعه برای آمادگی امتحان. تنبلی و به تعویق انداختن تا شب امتحان یه چیز،بوجد آمدن و نخوابیدن کامل شب تا  لحظه امتحان یچیز.
برام خیلی جالبه که جواب شبهات دینی و اعتقادی که ظرف دو سه ماه برام پیدا میشه و گاهی خیلی آزارم میده را در شبهای مطالعه جزوات تفسیر استاد شایق به یکباره می یابم. واقعا اگه کسی تدبر و تاملی در آیات قرآن زیر نظر یک استاد حقیقی نداشته باشه و اعتراف به زیبایی و عمق آیات قرآن کند یک اعتراف صرفا اعتقادی و از روی احترام داشته و نه از روی علم و اطمینان. این قرآن عجب دریایی ست وما نمیدانستیم و هنوزم ... . جا داره آدم تمام عمر 60-70 ساله اش را صرف تلاوت وتدبر در آیات کند و هنوز خیلی کم است. اگر همین دوسه خط اخیر را دو سال پیش کسی به خود من می گفت یعنی حتی بعد مطالعه تفسیر ثلث ابتدای قرآن از نمونه آقای مکارم، هرگز قبول نمی کردم و می گفتم اغراق است یا اینکه به لحاظ اعتقادی و از سر تسلیم بودن،  زبانی می پذیرفتم و نه قلبی،  اما الان نگاهم متفاوت شده و این مهم جز با کمک استاد محمد رضا شایق محقق نمی شد.
اصولا هندسه تفکر دینی و معرفتی ام (هر چند ناچیز و مختصر) از این بزرگان  و اندیشه ورزان تاثیر گرفته  و می خواهم  در آینده نیز شکل  کاملی به خود بگیرد. در مواردی فقط شخصیت و فکر کردن به آنها ،در مواردی هم شخصیت هم مطالعه بعضی از کتب و در مواردی صرف سخنرانی.
علامه طباطبایی _ استاد شایق _ علامه حسن زاده _ استاد شایق _ عبداله جوادی _ استاد شایق _ استاد فاطمی نیا(خیلی زیاد) _ استاد شایق _ آقای خامنه ای _ استاد شایق _ امام خمینی _ استاد شایق _ اصغر طاهر زاده(خیلی زیاد) _ استاد شایق _ پناهیان _ استاد شایق _ صمدی آملی(فوق العاده) _ استاد شایق _ دکتر دینانی(آینده) _ استاد شایق _ پروفسور گلشنی _ استاد شایق _ میرزا جواد آقا ملکی تبریزی _ استاد شایق _ آیت الله قاضی _ استاد شایق _ داوری اردکانی(آینده) _ استاد شایق _ ملاصدرا(سبحان الله) _ استاد شایق _ محی الدین ابن عربی _ استاد شایق _ دیگران _ استاد شایق
با وجود علاقه شدیدم به مطالعه فلسفه و عرفان نظری هیچ کتاب یا نظریه ای مرتبط با این ها را با مطالعه قرآن عوض نخواهم کرد و آن دو را نیز اگه به قرآن ختم شد عالی و شگفت می دانم و لاغیر. به قول بزرگان منطقی که به فلسفه نرسد منطق نیست، فلسفه ای که به عرفان نرسد فلسفه نیست، عرفانی که به قران منتهی نشود نیز عرفان نیست.
البته تدبر در قرآن زیر نظر استاد، مثلا یکی چون استاد شایق با تفسیر دقیق و موشکافانه. کسی که حتی یزدی ها هم درست حسابی او را نمی شناسن.


پ.ن1: غرض قرار دادن ارزش و مقام علمی معنوی این بزرگان یکجا و یکسان کنار هم نیست که قطعا نادرست بلکه تفاوت از زمبن تا آسمان،فقط به لحاظ تاثیر گذاری و یادگیری است و بس. هر کسی را مشربی ست  و سطح معلوماتی، طبع من با بعضی همچو طاهر زاده و شایق بیشتر موافق آمده. این قضاوت علمی و دقیق بنظر نمی رسد هرگاه مطالعه کمتر از 5 درصد آثار بعضی از بزرگان مذکور در نظر گرفته شود! در آینده اگر رشدی بود شاید تغییراتی نیز.

پ.ن2:عجیبه با وجود حشر ونشر چند سال اخیرم با نوشته ها یا تفکرات این بزرگان نه از گناهانم کاسته شده نه بر عبادتم افزوده، بلکه بعکس.  این خود معمایی ست، داد وبیداد.

  • ۹۳/۰۵/۱۷
  • سیدمحسن