...تا أوابی حفیظ

...تا أوابی حفیظ

ترتیب زمانی نوشته ها را از بایگانی ماهانه بیابید
......................................................................
آن که او به غمت دل بندد چون من کیست؟

ناز تو یا ... بیش از این بهر چیست؟

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب

حجیت عقل

چهارشنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۴، ۰۷:۲۷ ق.ظ
هوالعالم
شیخنا رفیقنا که پس از عمری تبلیغ در امریکای جنوبی مدتی ست در ایران ساکنن درباره پست دینانی هفته پیش طی ایمیلی نوشت:
بسمه تعالی
تشکر متن مصاحبه متقن و قابل استفاده ای هست 
جزاک و جزاه الله
تکمله:
عقل در متون دینی ما کاشف است
یعنی به ذاته حجیت ندارد بلکه چون کشف میکند شرع مقدس را حجت هست
لذا سه منبع اصلی دین :
کتاب ، سنت و عقل است
(داستان اجماع و اینکه فقط کاشف از قول معصوم است بیان دیگری میطلبد)
و این سه، هرکدام ضلعی از مثلث ایمانند
عقل مکمل و منتج به کتاب و سنت میگردد
و سنت ما را به عقل و کتاب میرساند
و کتاب دستور تبعیت از سنت و عقل را به ما میدهد
هرکدام تضعیف گردد، پای اسلام میلنگد
لذا جریانهایی که در یکی از این سه بعد کم گذاشتند، رگه هایی از انجراف را در خود نهادینه نمودند
و تنها راه نجات انسان، تمسک به هر سه است و این با روایت نبی اکرم و حدیث ثقلین منافاتی ندارد
زیرا حضرت دو ودیعه در نزد ما به امانت گذاشتند 
و ودیعه عقل از طرف خدای محمد ص و برادران وی( انبیای سلف) برای شناخت انبیا و وصول به کتاب و سنت در نرد ما به امانت گذاشته شده است.
والسلام

نوشتم(با اندکی ویرایش):

سلام بله متن  شما دقیق  بود فقط با رعایت هر سه هست که شریعت و طریقت و حقیقت حاصلمان خواهد امد ان شاءالله

عقل به تعبیر عبدالله روزگار آقای جوادی مفتاح و مصباح هست اما لزوما همه جا معیار نیست (امیدوارم درست نقل قول کرده باشم)


و اما در مورد دینانی که اخیرا در کنار ادامه دادن بحث های طاهرزاده بشدت پیگیر شدم حقیقت این است که چند سال پیش از طریق برنامه معرفت در تی وی با ایشون آشنا شدم بعد چند ماه پیش با استاد شایق صحبت کردم استاد حرف عجیبی زد گفت ایشون هم تراز عبداله جوادی ست (همین جور تعبیری تو ذهنمه) بعد خودم هم بدقت به حرفاش نگاه میکنم بنظر میاد از معدود فلاسفه باشه که راه رفته و فوق العاده متدین است و حداقل عقلی براش کشف حقیقت شده. بحثاشون فوق العاده شیرین هست اگر گوش کنید شاید به این نتیجه برسید مثل ایشون تو ایران انگشت شمارند البته بنده احدی را در تمام قرون ماضی و حال با آیت الله جوادی آملی مقایسه نمیکنم و احساس میکنم کسی که بتونه ایشون را درک کنه باید خودش چگالی بالایی داشته باشه و سنخیتی پیدا کرده باشه وگرنه ایشان را یک عالم معمولی مثل دیگران خواهیم دید در حالیکه به قول استاد طاهرزاده جامع منقول ومعقول و مشهود! می باشند. به هرحال خوشحال شدم مطلب استاد دینانی تایید شد از جانبتان

تشکر شیخ


  • ۹۴/۰۵/۲۱
  • سیدمحسن